keskiviikko 18. lokakuuta 2017

BrightChargerin valmistuminen lykkääntyy

BrightChargerin valmistuminen on ”erinäisten syiden vuoksi” lykkääntynyt kahdella kuukaudella joulukuuhun, mutta mikään ei kuitenkaan takaa, että se olisi vielä tuolloinkaan valmis, vaan joulukuussa voidaan aina kertoa uudesta viivästyksestä, joka lykkää valmistumisen hamaan tulevaisuuteen...

BrightChargerin ”idea” on siinä, että se lopettaa akun lataamisen, kun akku on täynnä (puhelimessa on tosin toiminto, joka tekee saman asian). Tuon pitäisi valmistajan mielestä pidentää akun elinikää, säästää sähköä ja pienentää laturin ylikuumenemisen vaaraa. BrightChargerin valmistaja on Asmo Solutionsin kanssa samaa mieltä siitä, että laturi voi ylikuumentua ja mahdollisesti aiheuttaa palovaaran.

Kuten monesti aikaisemmin on todettu, laturin tyhjäkäyntiteho on niin mitätön, että sillä ei ole sähkönkulutuksen kannalta mitään käytännön merkitystä. Kyse on vain joistakin senteistä vuodessa.

BrightCharger on jättänyt Yhdysvaltojen patenttivirastoon patenttihakemukseen, joka tuli julkiseksi vasta viime elokuussa. Mikään ei kuitenkaan takaa, että minkäänlaista patenttia tulisi koskaan, mutta jos tulisikin, sen saaminen mennee vuoteen 2019. Tällaisen tuotteen ollessa kyseessä patentti on merkityksetön, koska pelkoa siitä, että joku toinen alkaisi valmistaa samanlaista laturia, tuskin on. (Vastaavia on jo markkinoilla.)

BrightCharger kuuluu samaan sarjaan Asmo-laturin kanssa. Molemmat ovat yhtä hyödyttömiä ja kalliita latureita, jollainen pitäisi ostaa korvaamaan puhelimen merkkilaturi. Mitään järkiperustetta kummankaan ostamiselle ei kuitenkaan ole. BrightChargerin ostaminen on vain rahanhukkaa eikä missään nimessä mikään ekoteko.

Yhden ampeerin latausvirralla BrightChargerin suorituskyky on melko vaatimaton. Pienen tehon etu huolimatta mahdollisesti huonosta hyötysuhteesta on siinä, että laturin ei pitäisi lämmetä niin paljon kuin Asmo-laturin, jolla on useammassa yhteydessä todettu olevan huono hyötysuhde, mikä aiheuttaa lämpenemistä. (AVPLUS-lehden testissä todettiin, että Asmo-laturi kuumenee nimellisvirralla, mikä on hieman paradoksaalista, koska sijoitusmuistiossa valehdeltiin tavallisesta laturista, että ”se on kuuma, vaikka puhelin ei olisi siinä kiinni”.)


BrightCharger keräsi Indiegogossa noin 22 000 dollaria, joka ylitti kaksinkertaisesti tavoitteen. Se pelaa kuitenkin huomattavasti paljon pienemmillä rahasummilla kuin Asmo Solutions.

BrightCharger maksoi toimituskuluineen 46 dollaria, joka huolimatta mukana tulevasta tarpeettomasta yövalosta on paljon rahaa puhelinlaturista, jollaisen vastaavan saa kaupasta jopa viidellä eurolla.

Koska kyseessä on noinkin naurettava tuote, jolla ei ole tukenaan mitään keksittyä tarinaa tai muutakaan valehtelua, on vaikea nähdä, että sitä otettaisiin myyntiin mihinkään liikkeeseen. Jos yrityksellä ei ole rahaa, se ei voi valmistaa laturia kovinkaan suurta määrää – mahdollisesti noin 600 ennakkotilattua ja noin 400 itse myytäväksi. Tuolloin kokonaismäärä jäisi tuhanteen laturiin.

Ei ole vaikea ennustaa, että BrightChargerista ei tule mitään hittituotetta. Koska sillä on paljon vähemmän rahaa käytettävissä kuin Asmo Solutionsilla, sen tuote tulee olemaan markkinoilla vähemmän aikaa kuin Asmo-laturi, eli jos BrightCharger valmistuu joulukuussa, yritys tulee hyvin todennäköisesti lopettamaan toimintansa ennen seuraavan vuoden joulua.

BrightChargerilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta järjestää osakeantia ja sen avulla kerätä lisää pääomaa. Sillä ei ole mitään ”myytävää” sijoittajille. Lisäksi moni sijoittaja otti jo opikseen seikkailustaan Asmo Solutionsin kanssa.

BrightCharger keräsi Indiegogossa suunnilleen saman verran kuin surullisenkuuluisa Mr. Charger. Vaatimattomat summat kertovat siitä, että tuollaisilla tuotteilla ei ole juuri maailmanlaajuisestikaan minkäänlaista kysyntää ja tarvetta. Tuollaisia tuotteita niitä ennakkoon näkemättä ostavat vain teknofriikit ja muut helposti harhaan johdettavat. Moni tuki Asmo-laturia Indiegogossa Asmo Solutionsin antamien ekolupausten vuoksi (kaksi ydinvoimalaa voidaan sulkea ja ilmastonmuutos voidaan pysäyttää).

Indiegogossa oleva kuva on absurdi. On erittäin harvinaista, että pistorasia asennetaan tuollaiselle korkeudelle. Se sijaitsee tavallisesti lattianrajassa ja usein vielä hankalasti sängyn takana.


Asmo-laturista annettu neuvo voidaan toistaa tässäkin: BrightChargeria ei kannata ostaa!

Miksi valmistetaan tuotteita, joita kukaan ei juuri tarvitse tai halua?

BrightChargerin Indiegogossa oleva video valehtelee. Siinä on kolme vakavaa valhetta, joiden avulla yritys yrittää perustella laturin hankinnan tarpeellisuutta.

BrightCharger väittää, että puhelimen akun lataaminen jatkuu, vaikka akku on jo varattu täyteen. Tuosta sitten seuraa, että

1) sähköä kuluu turhaan hukkaan
2) paloriskin kasvaa ylikuumenemisen vuoksi
3) akun ikä lyhenee

Nuo kaikki ovat valhetta, koska puhelimen latauspiiri lopettaa lataamisen akun saavutettua tietyn varaustason.

BrightChargerissa itsessään on paloriski, koska se on jatkuvasti jännitteinen, jotta hipaisusta syttyvä led-valo voisi toimia.

Törkeä valehtelu ja pelottelu näyttävät olevan ainoita keinoja myydä näitä tuotteita, joille ei todellisuudessa ole mitään tarvetta!

Amazon myy vastaavaa laturia, jossa on automaattikatkaisu ja jonkinlainen indikaattorivalo, hintaan 9,39 dollaria. Latausvirta on kaksinkertainen. Juuri tämän vuoksi BrightChargerille on vaikea nähdä minkäänlaista kysyntää. Miksi maksaa 46 dollaria laturista, jos samanlaisen ja yhtä hyödyttömän saa kymmenellä dollarilla? Liekö sattumaa vai ei, mutta tämän laturin nimi on BrightCharge!.

2 kommenttia:

  1. Mahtaa harmittaa tämän laturin kehittelijöitä. Tie on hiekotettu ja nyt aletaan varmasti näitä "patenttejakin" syynäämään. Turha toivoa, että kukaan antaa enää rahaa patentoituihin ja sähköä säästäviin latureihin. Sen juna meni jo. Saatte kiittää tästä ... no tiedätte kyllä ketä.

    VastaaPoista
  2. BrightCharger sai viime vuonna Tekesiltä 188 420 euroa lainaa, joka muuttunee lähiaikoina (ja mahdollisesti jo ensi vuonna) ”lahjarahaksi”, koska sillä tuskin tulee koskaan olemaan mahdollisuutta maksaa sitä takaisin. Tuo raha on todennäköisesti jo mennyt palkkoihin ja muihin juokseviin menoihin.

    Jos latureita valmistetaan tekstissä arvioitu tuhat kappaletta, veronmaksajat tulevat tukeneeksi yhtä laturia lähes 190 eurolla.

    Näiden laturiyritysten tukeminen kuvaa hyvin sitä, miten ala-arvoista Tekesin ”asiantuntijoiden” osaaminen on. Sitä ei ole lainkaan.

    VastaaPoista